Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z Internetu. Wyrażając zgodę, zgadzasz się na używanie plików cookie zgodnie z naszą polityką plików cookie.
Gdy odwiedzasz dowolną stronę internetową, może ona przechowywać lub pobierać informacje w Twojej przeglądarce, głównie w postaci plików cookie. Kontroluj swoje osobiste usługi plików cookie tutaj.
1. Podstawowa różnica jest taka, że ubezpieczenie krótkoterminowe nie przedłuża się automatycznie jak ubezpieczenie standardowe. Należy więc pamiętać przed końcem ochrony wykupić ubezpieczenie docelowe (chyba że obejmuje nas jeden z wyjątków i nie mamy obowiązku zachowania ciągłości ubezpieczenia).
2. Ubezpieczenie krótkoterminowe kosztuje od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Jest więc relatywnie mniej kosztowne, niż ubezpieczenie standardowe.
3. Nie każdy ubezpieczyciel ma je w swojej ofercie. Może też zdarzyć się, że nie będzie możliwy zakup takiego ubezpieczenia krótkoterminowego przez telefon lub internet i konieczny będzie osobisty kontakt z agentem ubezpieczeniowym, więc wskazane jest aby wcześniej zapoznać się z ofertą i opcjami zakupu u wybranego ubezpieczyciela, aby nie narazić się na przykre i nerwowe sytuacje.
4. Nie zawsze jest tak, że właściciel pojazdu może skorzystać z ubezpieczenia krótkoterminowego. Poniżej lista sytuacji, w których jest to możliwe:
a. Pojazdy sprowadzone z zagranicy – może być tak, że sprowadzany pojazd nie ma zagranicznego OC honorowanego w Polsce. W takim przypadku należy wykupić ubezpieczenie krótkoterminowe – przed przekroczeniem granicy. Trzeba pamiętać, że takie OC można wykupić tylko raz, kolejna umowa powinna być zawarta już na okres 12 miesięcy.
b. Pojazdy pochodzące z komisów – jeśli pojazd wystawiony na sprzedaż w komisie nie ma ważnego OC poprzedniego właściciela, prawdopodobnie sprzedawca wykupił jedynie ubezpieczenie krótkoterminowe, gdyż zgodnie z przepisami jest do tego uprawniony i jest to dla niego znaczna oszczędność. Jest niezwykle istotne żeby ustalić ten fakt przed zakupem pojazdu, ponieważ przed wygaśnięciem (nie trzeba tej umowy wypowiadać) ubezpieczenia krótkoterminowego należy wykupić standardowe OC.
c. Pojazdy historyczne – ale co to jest pojazd historyczny? W praktyce są to pojazdy starsze, niż 40 lub 25 lat (pod warunkiem, że posiadają minimum 75% oryginalnych części) lub uznane przez biegłego rzeczoznawcę za unikatowe lub mające szczególne znaczenie dla historii motoryzacji. Właściciele takich pojazdów nie są zobowiązani do zachowania ciągłości ubezpieczenia, więc jeśli właściciel pojazdu planuje w danym okresie użytkować go w ruchu drogowym, może wykupować ubezpieczenie krótkoterminowe na okres 30 dni kilka razy w roku. Jeśli nie użytkuje pojazdu, nie musi posiadać ubezpieczenia.
d. Pojazdy zarejestrowane czasowo – na wstępie trzeba podkreślić, że nie chodzi o sytuację, w której pojazd jest zarejestrowany tymczasowo i oczekuje na wydanie stałego dowodu rejestracyjnego, w takiej sytuacji konieczne jest wykupienie standardowego OC. Chodzi tu o sytuacje gdy rejestrujemy pojazd w celu dokonania następujących czynności: a) wywozu pojazdu za granicę b) przejazdu pojazdu z miejsca jego zakupu lub odbioru na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej c) przejazdu pojazdu związanego z koniecznością dokonania jego badania technicznego lub naprawy (art. 74 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku prawo o ruchu drogowym). Taka rejestracja jest dokonywana na okres 30 dni i może zostać przedłużona na okres 14 dni. w tym przypadku ubezpieczenie krótkoterminowe musi obejmować okres nie krótszy, niż okres rejestracji czasowej.
e. Pojazdy wolnobieżne – są to pojazdy silnikowe, których konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h, z wyjątkiem ciągników rolniczych. Pojazdy tego typu są wykorzystywane przede wszystkim w rolnictwie (np. kombajny, sieczkarnia, zgrabiarki), leśnictwie (np. harwestery, karczowniki, skidery) i w branży budowlanej (np. ładowarki, zgarniarki, palownice, walce), transporcie krótkodystansowym (np. różnego rodzaju wózki transportowe). Bywa, że do ich prowadzenia są wymagane dodatkowe uprawnienia lub zaświadczenia kwalifikacyjne, np. wydawane przez UDT. Takie pojazdy również, podobnie jak pojazdy historyczne, nie muszą mieć zachowanej ciągłości ubezpieczenia, a minimalna długość ubezpieczenia to 3 miesiące.