Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z Internetu. Wyrażając zgodę, zgadzasz się na używanie plików cookie zgodnie z naszą polityką plików cookie.
Gdy odwiedzasz dowolną stronę internetową, może ona przechowywać lub pobierać informacje w Twojej przeglądarce, głównie w postaci plików cookie. Kontroluj swoje osobiste usługi plików cookie tutaj.
Chciałbyś po raz pierwszy ubezpieczyć swoje mieszkanie? Zniechęca Cię perspektywa szeregu formalności i nie wiesz, jakie dokumenty będą Ci potrzebne? Nie martw się, w poniższym artykule dowiesz się wszystkiego na temat takiego ubezpieczenia i przekonasz się, że nie jest to wcale tak skomplikowana sprawa.
Jednym z bardziej popularnych ubezpieczeń majątkowych jest właśnie ubezpieczenie nieruchomości. Ten rodzaj polisy ubezpiecza nie podmiot (czyli konkretną osobę posiadającą określony majątek), a przedmiot – mieszkanie, dom, garaż bądź też domek letniskowy. Jeżeli więc nieruchomość zostanie zniszczona, uszkodzona lub też zajdzie kradzież przedmiotów z jej wnętrza, ubezpieczyciel powinien zapłacić Ci określone odszkodowanie.
Niezbędna dla uzyskania tego rodzaju polisy jest umowa z ubezpieczycielem. Ponieważ jest to czynność dobrowolna, warunki zawarte w umowie mogą być określone w stosunkowo swobodny sposób.
Przed zawarciem umowy, warto sprawdzić tak zwane OWU – ogólne warunki ubezpieczenia. W tym dokumencie umieszczone zostały wszystkie potrzebne informacje dotyczące limitów świadczeń, zakresu ochrony oraz poszczególnych wyłączeń odpowiedzialności, kiedy pomimo doznanej szkody nieruchomości nie otrzymasz odszkodowania od ubezpieczyciela.
W obecnych czasach możliwe jest zakupienie polisy przez Internet, dzięki czemu proces ubezpieczania staje się jeszcze mniej skomplikowany. O jakie dokumenty możesz zostać poproszony w trakcie zawierania umowy?
Jeżeli załatwiasz ubezpieczenie on-line, nie są ci potrzebne jakiekolwiek dokumenty – wystarczy, że wypełnisz specjalny formularz. Zostaniesz w nim poproszony o podanie swoich podstawowych danych osobowych, a także informacji dotyczących nieruchomości, którą chcesz ubezpieczyć, takich jak lokalizacja, metraż oraz opcjonalnie wartość różnych elementów stałych, murów czy przedmiotów obecnych w środku.
Jeżeli wartość Twojego mieszkania lub domu wraz z różnymi ruchomościami (np. dziełami sztuki) mieści się w standardowym przedziale, otrzymasz polisę ubezpieczeniową bez konieczności weryfikowania danych. Pamiętaj jednak, by zawsze podawać prawdziwe informacje – w przypadku uszkodzenia lub zniszczenia nieruchomości, wszystko zostanie starannie zweryfikowane i jeżeli podane przez Ciebie dane będą odbiegać od stanu faktycznego, możesz nie otrzymać odszkodowania.
Gdy wypełnisz już formularz on-line, otrzymasz propozycje różnych polis i rozszerzeń do nich. Możesz zakupić wybrany pakiet, dokonując zapłaty poprzez przelew bankowy. Ubezpieczenie otrzymasz na maila – cały proces potrwa więc nie więcej niż kilkanaście minut.
Jeśli jesteś w posiadaniu cennych ruchomości w swoim mieszkaniu, ubezpieczyciel postąpi w inny sposób. Przed wykupieniem polisy powinieneś zasięgnąć rady rzeczoznawcy, który dokładnie wyceni każde dzieło sztuki lub kolekcjonerskie przedmioty. Natomiast w przypadku, gdy sam budynek ma niespotykanie dużą wartość, sam ubezpieczyciel może zechcieć go obejrzeć przed zawarciem z Tobą umowy.
Kiedy zamiast wykupić polisę on-line, zdecydujesz się na osobiste ubezpieczenie u agenta, zostaniesz poproszony o okazanie dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego Twoją tożsamość. W dalszej kolejności powinieneś podać wszystkie konieczne do wyliczenia polisy dane. Jeżeli oferta spełni Twoje oczekiwania, możesz od razu dokonać zakupu ubezpieczenia.
Jeżeli rozważasz wzięcie kredytu hipotecznego, zwykle powinieneś także dokonać zakupu ubezpieczenia nieruchomości oraz scedować je na Twój bank.
W przypadku, gdy wybierzesz polisę poleconą Ci przez kredytodawcę, niezbędne formalności dokonasz z pomocą pracownika banku. Alternatywą jest jednak samodzielny wybór oferty ubezpieczeniowej – wtedy po zawarciu umowy wystarczy, że pokażesz swojemu bankowi dowód zakupu polisy oraz dokonasz scedowania. Jeżeli poinformujesz ubezpieczyciela, że potrzebujesz cesji, zadba on o wymagane formalności za Ciebie.