Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z Internetu. Wyrażając zgodę, zgadzasz się na używanie plików cookie zgodnie z naszą polityką plików cookie.
Gdy odwiedzasz dowolną stronę internetową, może ona przechowywać lub pobierać informacje w Twojej przeglądarce, głównie w postaci plików cookie. Kontroluj swoje osobiste usługi plików cookie tutaj.
Z roku na rok liczba posiadaczy pojazdów jednośladowych zwiększa się. W 2019 roku było ich ponad 1,5 mln, a więc o ponad 3% więcej niż w roku poprzednim. Te dane, w połączeniu z danymi o wypadkach drogowych wyraźnie przemawiają za tym, by pochylić się nad doborem odpowiedniej polisy OC, skrojonej w taki sposób, aby przyjemność z jazdy szła w parze z bezpieczeństwem.
Warunki ochrony z polisy OC są generalnie takie same dla wszystkich kierowców pojazdów mechanicznych. Ten obowiązek regulowany jest ustawą, w myśl której kierowcy jednośladów, czyli motocykli i skuterów, podlegają obowiązkowemu ubezpieczeniu – takiemu samemu, jak kierowcy samochodów osobowych lub ciężarowych. Pomimo, że motocykliści w sezonie zimowym wyjeżdżają na drogę bardzo rzadko lub wcale, nie ma możliwości czasowego zwolnienia z opłacania składki OC na motocykl. Kierowca ma obowiązek zachowania ciągłości ubezpieczenia OC od momentu zakupu pojazdu, aż do dnia jego zbycia lub zezłomowania w odpowiednich punktach złomowania pojazdów. Warto dodać, że kradzież pojazdu, w przypadku, gdy zostanie ona zgłoszona, również zwalnia kierowcę z dalszego opłacania składki OC.
Zaniechanie opłacania polisy OC może skutkować dotkliwymi konsekwencjami finansowymi dla posiadacza pojazdu. Instytucją monitorującą status ubezpieczenia pojazdów jest Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. To właśnie od UFG możemy spodziewać się kary w przypadku wykrycia przez ten urząd braku polisy OC na motocykl. Wysokość grzywny uzależniona jest od ilości dni, w których pojazd nie posiadał odpowiedniego ubezpieczenia oraz od rodzaju pojazdu – im dłuższa przerwa w opłaceniu polisy OC, oraz im większa pojemność silnika, tym kara będzie wyższa.
W 2021 roku, kwoty te przedstawiają się następująco dla posiadaczy motocykli:
Kary finansowe, nakładane przez UFG za brak OC, nie należą więc do najniższych. Jednak dużo gorsze konsekwencje finansowe i prawne dla nieubezpieczonego kierowcy jednośladu będzie miało spowodowanie przez niego kolizji lub wypadku. W takiej sytuacji to UFG ponosi koszty wypłaty odszkodowania poszkodowanym, a następnie wzywa nieubezpieczonego sprawcę zdarzenia do ich zwrotu.
Firmy ubezpieczeniowe kierują się podobnymi kryteriami oceny ryzyka, zarówno w przypadku posiadaczy motocykli, jak i kierowców samochodów osobowych. Wiek i doświadczenie kierowcy oraz jego historia ubezpieczeniowa, a także miejsce zamieszkania, mają istotny wpływ na wysokość składki OC. Podobnie pojemność silnika oraz wiek i marka pojazdu decydują o tym, ile wyniesie składka na motocykl. Ubezpieczyciel bierze również pod uwagę statystyki dotyczące wypadków z udziałem kierowców jednośladów.
O ile wybór polisy OC dla motocyklisty jest szeroki, o tyle w przypadku ubezpieczenia AC liczba dostępnych ofert na rynku jest bardzo ograniczona. Towarzystwa ubezpieczeniowe, które takie oferty posiadają, windują ceny w taki sposób, że zakup polisy AC może stać się nieopłacalny dla klienta. Powodem może być fakt, że w przypadku większości zdarzeń drogowych lub losowych, uszkodzenia motocykla są często na tyle duże, że generują zbyt wysokie koszty naprawy dla ubezpieczyciela.